؟(معماران ایرانی1)استاد هادی میرمیران

 

 

زنده یاد استاد هادی میرمیران

 

 

 

 

 

 

بیوگرافی

 

سید هادی میرمیران متولد 1323 در قزوین ،در سال 1347 در رشته معماری از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران با اخذ رتبه اول فارغ التحصیل شد.

فعالیت های حرفه ای او به سه دوره تقسیم می گردد:

-  از سال 1347 تا 1357 مسئول کارگاه معماری واحد طراحی و شهر سازی شرکت ملی ذوب اهن ایران

-  از سال 1358 تا 1367 سرپرست واحد طراحی شرکت خانه سازی ایران به مدت یک سال و سرپرست واحد طراحی طراحی اداره کل مسکن و شهر سازی استان اصفهان

-  از سال 1367 (سال پایه گذاری مهندسین مشاور نقش جهان پارس)تا فوت مدیر عامل و مدیر طراحی شرکت مهندسین نقش جهان پارس

 

سوابق اموزشی و فرهنگی

-  مدرس دانشگاه معماری دانشگاه علم و صنعت ایران از سال 1370 تا 1374

-  مدرس دانشکده های معماری دانشگاه ازاد اسلامی تهران،شیراز و همدان و قزوین از سال 1374 تا کنون

-  سخنرانی های مختلف درباره معماری و شهر سازی

 

در زیر چند نمونه از اسکیس های استاد اورده می شود:

 

          

 

 

 

     

 

در ادامه  به بررسی چند نمونه از اثار برجسته استاد هادی میرمیران در زمینه معماری و شهر سازی پرداخته می شود.

1-بنای سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران درفرانکفورت-المان

ساخته شده ، شروع طراحی 1379 ، پایان ساخت 1383

 

بنای سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت از ورای یک دیوار بلند شیشه ای رویت می شود.این نحوه حضور بنا انعکاس روح فرهنگ ومعماری خیال انگیز ایران است.

      

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت

 موقعیت زمین ،این فکر را پیش اوزد که فضای خیابان و پارک به عنوان دو فضای عمومی شهری به یکدیگر متصل گردد و از درون بنای سرکنسولگری عبور کند.این فضا را «گالری ایران» نامیدیم ،که در ان رفت و امد افراد ازاد است و در ان عناصری از ایران مانند کتاب ها ،پوسترها،کارهای هنری و نظایر ان عرضه می گردد.این گالری بنا را به دو بخش اصلی تقسیم می کند:یکی برای فعالیت های ساده روزمره مانند گرفتن روادید،و دیگری برای فعالیت های رسمی و دیپلماتیک سر کنسولگری.فضای فعالیتهای ساده روزمره ارتباط قوی فضایی و بصری با گالری دارد و اینها به نوعی یکی تلقی می شوند و فضای اصلی سر کنسولگری از طریق شیشه های کدر از فضای گالری جدا شده است.

حجمی سنگی فضاهای مربوط به دو بخش سرکنسولگری را شکل می دهد و با اتصالی که دو حجم مذکور در طبقه اول از روی گالری دارند،وحدت و یکپارچگی حجم سنگی فراهم می شود.

بخشی از این حجم که در برگیرنده فضاهای مربوط به فعالیت رسمی و دیپلوماتیک سرکنسولگری است،در پشت دیوار بلند شیشه ای که نمای سرکنسولگری را در خیابان می سازد قرار می گیرد و بخش دیگر عریان باقی می ماند.

            یک سقف شیشه ای که بخش اصلی سرکنسولگری را پوشش می دهد سطح پارک را به لبه بالای بنا متصل می کند و با نرمی موجب در امیختن و یکی شدن فضای سرکنسولگری و پارک می گردد.

نوار عریض و کم عمقی از اب در طول جنوبی ساختمان عبور می کند که بخشی از ان در زیر سقف شفاف شیشه ای و قسمت دیگر در مجرای ازاد است.این امر ضمن لطیف کردن فضای سرکنسولگری،موجب انعکاس زیبای احجام ان می گردد.

در مجموع ساختمان سرکنسولگری سبک و شفاف است و از احجام ازاد و معلق سنگی و سطوح بزرگ شیشه ای فضای رویایی و خیال انگیز را پدید می اورد،ضمن انکه در ان از بالاترین سطح فن اوری نیز بهره گرفته شده است و این کاملا درست ایده اولیه طرح است که می خواست بنا ترکیب موزونی از روح فرهنگ و معماری ایران و فن اوری پیشرفته المان باشد.

  

2- ساختمان کانون وکلای دادگستری

تهران - میدان ارژانتین- خیابان الوند(مساحت زیربنا 980 مترمربع)

 

ساختمان کانون وکلای دادگستری در نزدیکی میدان ارژارنتین برای فعالیت های گوناگون وکلای عضو کانون طراحی شده و عملکردهای اداری،اموزشی و حرفه ای است.

نمای بیرونی بنا مفهومی از ترازوی عدالت را یک بار در شکل دو وزنه بزرگ معلق و بار دیگر در سیمای شاهین بزرگ میان دو وزنه به نمایش می گذارد،در حالی که انعکاس بیرونی شناور بودن کل بنادر فضاست. احساس معلق بودن طبقات و احاطه همه جانبه فضا، به محض ورود به طبقه همکف و رویت سطح زیرین طبقات اغاز می گردد و با کشیده شدن نگاه به اسمان،از درون شکاف بین دو بدنه که هر چه بالا می رود بازتر می شود ، تشدید می گردد، و با حضور در طبقات و عبور از راهروی پیرامونی که به دیواره های جانبی نچسبیده اند،تکمیل می شود.مشاهده مکرر شکاف بین کف و دیواره راهروها ،احساس شناور بودن در فضا را تداوم می بخشد. علاوه  بر خیال انگیز بودن دفاتر کار معلق در فضا ، طرح توانسته است در یک زمین شرقی-غربی کشیده،ضمن اجتناب از نور مزاحم غرب،روشنایی لازم را برای همه فضاها تامین کند ، و به همین دلیل کاربرد سطوح شفاف در نماهای خارجی و داخلی بازتاب موثری بر عملکرد ساختمان شده است.کاربرد مس و برنج در پرداخت هنرمندانه سطح دو بدنه معلق، نقش رقیب و تشدید کننده را نسبت به فضای شفاف و خالی احاطه کننده ایفا می کند و باعث می شود که مکمل نقش افرینی سطوح شیشه ای در دور نمای شهری باشند.مهمترین وی‍ژگی این بنا که آنرا از سایر کارهای معماری متمایز می کند حفظ وحدت در نما وپلان از طریق انطباق نما به روی پلان است، به گونه ای که نوارهای عمودی پلان عینا در نمای اصلی بنا تکرار شده است و به صورت عناصری مکمل هم کار می کنند،که این حالت طراحی در کمتر بنایی تکرار شده است و این ویژگی که نشان از توانایی معمار در خلق اثر، دارد سبب انتخاب ان به عنوان طرح برگزیده برای اهدای جایزه بزرگ معمار در سال 1382 شد.     

 

                    

 

تکرار نوارهای عمودی پلان در نما که حالتی مکمل را داراست.

کارشناسان در تحلیل این بنا گفته اند که این پروژه دارای نمایی شاخص است.فضای خالی میانی علاوه بر تامین نور طبیعی به ایجاد عمق بصری در جهت محور طولی ساختمان و گسترش عمودی فضای داخلی کمک کرده است شباهت آرایش پلان و نما انسجام فضایی قابل توجهی را به وجودآورده است.به رغم نکات مثبت فوق،تقسیم سطح محدود بنا به دو قسمت متمایز که توسط فضای خالی از هم جدا شده اند به کاربری بنا لطمه زده است

و می تواند با اهداف اولیه پروژه در تضاد قرار بگیرد.

3- مجتمع ورزشی رفسنجان

ساخته شده،شروع طراحی1373،پایان ساخت 1380

 

مجموعه ورزشی رفسنجان یکی از سه ساختمان مجتمع فرهنگی-ورزشی رفسنجان است که در زمین ذوزنقه قائم الزاویه ای به مساحت حدود 7500 متر مربع در غرب مجموعه فرهنگی-ورزشی رفسنجان واقع شده است.

بنا دارای دو بخش اصلی:استخرهای سرپوشیده و روباز و سالنهای ورزشی ژیمینازیوم،اسکواش،بدمینتون  و سالن چند منظوره است.

               

 

معماری مجموعه از معماری یخچال های قدیمی منطقه کرمان،که نمونه ای از انها هنوز هم در رفسنجان وجود دارد الگو گرفته و توانسته ان را با عملکرد و شیوه ساخت امروزین سازگار کند.

                

مجتمع همانند ترکیب فضایی یخچالهای سنتی از یک بخش غیر شفاف یعنی گنبد مخروطی شکل و یک بخش شفاف شامل یک دیوار بلند و یک سقف شیشه ای مورب گسترده بر روی استخر تشکیل شده است.سقف شیشه ای شیبدار تعبیری از سایه دیوار یخچال است که تجسم فضایی یافته است.

                                                                                                     این دو جلوه خارجی متضاد درون را به هم متصل و با هم یکپارچه می کند و دیوار بلند و کشیده تکیه گاه سقف استخر پس از ایفای نقش مفهومی خود در تکمیل معماری،از مرکز مخروط شروع می شود و با گستردن چادری بزرگ و شفاف بر روی زمین، بازوی خود را در پاسخ به انحنای مخروط خو می کند و می بندد.این سقف   شیبدار که با نوارهای با رنگ روشن و تیره به صورت مایل به سمت بالا به اوج می رود که هم نمای بیرونی سقف را از حالت یکنواختی و یک رنگی و افقی بودن در اورده و هم عملکرد سقف را به خوبی اجرا کرده است.

سازه این سقف شیبدار از نوع سازه های نوین-space frame  -  است که از داخل استخر حالتی سبک و شفاف توسط نوارهای از لوله فلزی-سازه سقف- و پوششی از شیشه شفاف-پوشش سقف- دارد که فضای داخل استخر را روشن کرده وسایه روشن های ایجاد شده از این سقف روشن، درون اب استخر افتاده است و شفافیت و زلالیت اب استخر را دو چندان کرده  است.

   استخرهای روباز و سرپوشیده طوری طراحی شده اند که چه از نظر اضلاع و چه از نظر سطح اب کاملا در امتداد یکدیگر قرار گیرند و سطح واحدی از اب را بوجود اورند.

سادگی بیرون بنا در کل فضای درونی و در تقسیمات بسیار متنوع ان نیز تبلور یافته و حضور متشخصی را معرفی و عرضه می کند.جهت گیری این بنا بصورت شرقی-غربی با اندک زاویه ای چرخش است تا بتوان از نور جنوبی که بهترین نور در این اقلیم کویری است استفاده کند. در سمت شمالی استخر دیواری بلند به ارتفاع حدود 10 متر وجود دارد که سایه ایجاد شده توسط ان در زمان های مناسب از گرمای کویری این مکان مطبوع می کاهد.  

 

 

 

4- ساختمان مرکزی بانک توسعه صادرات ایران-تهران

مسابقه1376،جایزه اول،درحال ساخت،شروع طراحی1376،شروع ساخت1380 

طرح ساختمان بانک توسعه صادرات از یک مکعب ساده بسته با یک فضای ازاد درونی پر تحرک تشکیل شده است.این مکعب خصلت بانک و سابقه تاریخی ان را در نگهداری سرمایه و ثروت نشان می دهد.به عبارت دیگر،بنا چون خزانه ای طراحی شده که با استواری و متانت بر زمین جای گرفته و سادگی ان روح ارامش و اطمینان را القا می کند.

بنا با زاویه ای در جهت شمال شرقی-جنوب غربی زمین استقرار یافته و ضمن اتصال و یکپارچگی با شیب زمین ،بیشترین رویت را از بزرگراه پایین دست ان (بزرگراه مدرس)بوجود اورده است.

سطح جنوب شرقی مکعب که رو به افتاب قرار دارد،چون پرده ای کنار رفته و فضای ازاد درونی بنا را که حضوری جواهر گونه دارد ،اشکار ساخته و گویی در اثر نیروی.

درونی،مکعب شکفته شده و ثروت درون خود را می نمایاندشکفته شدن نمادین و هیجان انگیز مکعب بنا،ضمن پذیرش جریان سیال مردو و نور ،نوعی پیوند را بین بانک امروزین با خاطره تاریخی ثروت ایجاد کرده است.کیفیت تزیینی و پر تلالو شکاف ورودی بنا در جهت شفافیت و سبک کردن حجم بناعمل می کند                                                             .                    شکفته شدن نمادین بنا                و این راهی است که همواره معماری                                           ایران در تاریخ رو به تعالی خود دنبال کرده است.

در مجموع کوشش طرح بر  ان است که با بیانی ساده و قوی ،ارتباط شکلی بانک را با مفهوم و خاطره تاریخی ان ظاهر سازد و به ان وحدت بخشد.

در نمای این بانک از یک سری نوارهای افقی و سراسری و به صورت پله پله ای استفاده شده که نمای اصلی بنا را از یکنواختی و سادگی در اورده و ترکیبی از نماهای مترادف کرده است.پلان ان به صورت مستطیل کشیده طراحی شده که یک راهروی سرتاسری در وسط خود دارد که ارتباط سراسری بین فضا را برقرار می سازد.در استفاده از فرم کلی بنا نیز فرمی مکعب شکل در نظر گرفته شد که حالتی سنگین و موقر برای کارکردی مناسب یک فضای اداری و رسمی مثل بانک در نظر گرفته شده و از لحاظ زیبایی شناسانه کارکرد خود را به درستی انجام داده است.

 5- ترمینال فروگاه بین المللی امام خمینی (ره) - تهران

پروژه سال 1374                           

در روند طراحی فروگاه،پیچیدگی روابط مستقل و

/ 8 نظر / 248 بازدید
محمد

سلام دوست عزيز اينطور که مي بينم توي ويلاگت تبليغي نذاشتي اين خيلي بده چون به اين صورت استفاده از زحماتت نمي کني شايد اصلا قصدت از زدن وبلاگ سود نبوده مثه من و خیلی های دیگه . ولي حالا که ميشه چرا سود نکني منم تا چند وقت پيش در وبلاگم تبليغات نميزاشتم ولي الان فهميدم که اشتباهي کردم مي تونستم تا الان خيلي سود کنم ولي به اين نتيجه رسيدم که هيچ وقت دير نيست و در اين سايت عضو شدم سيستم سايت به گونه اي هست که شما برو روي وبلاگت تبليغات اونها رو مي زاري و اونا در عوض هر کليکي که بر روي تبليغات از سوي بازديدکنندگان بشه به شا پول مي دن تازه هر کس رو هم معرفي کني به سايت ( يعني همين کار يکه من دارم مي کنم البته اگر شما افتخار بدين) باز يک پولي هم اونجوري مي گيري البته این سایت هم معتبره و هم نسبت به سایت های دیگه ی کسب درآمد بیشتر پول میده پس عجله کن براي ثبت نام روي وبسايت کليک کن به وسيله اين ليتک هم مي توني ثبت نام کني http://www.oxinads.com/index.php? a=1935

محمد مسعود

[گل][گل][گل][گل] [گل][گل][گل][گل] دو همدرد [گل][گل][گل][گل] [گل][گل][گل][گل]

رها

من یه بار دیگه هم اومدم نوشتم که به تحقیقتون نیاز دارم کسی جواب نداد

رها

من متن کامل تحقیقو می خوام اگه میشه ممنووووووووووووووووون

رها

بابا مگه شما چک نمیکنین نظراتو خیلی گیرررررررررررررررررررم

reihane

سلام.خسته نباشید. من متن کامل تحقیق را لازم دارم.مخصوصا قسمت تحلیل کتابخانه ملی ایران.اگه لطف کنید برام بفرستید ممنون میشم ریحانه

سارا موسوی

با سلام وبلاگ بسیار جالب و کاملی دارین و مطالبش برای من خیلی مفید واقع شد. میخواستم اگر زحمتی نیست متن کامل راجع به استاد هادی میرمیران رو برام میل کنید. با تشکر فراوان[گل]

نگار

سلااام پس اسکیساشون کووو :دی :دی میشه برای منم میل کنید لطفا؟ ممنون[گل][نیشخند]